Sunday, July 25, 2010

MINGGU 2 : REFLEKSI JURNAL


Kursus Muzik Tradisional merupakan salah satu subjek yang diperkenalkan oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris bagi memupuk minat para pelajar mendalami dan menghayati muzik-muzik tradisional yang ada di Malaysia. Secara tidak langsung ia dapat mengembangkan dan mempertahankan ilmu dalam bidang muzik tradisional agar tidak lupus di telan zaman. Tujuan penulis mengikuti kursus ini adalah untuk mengenali dengan lebih mendalam mengenai nilai-nilai yang ada pada muzik-muzik tradisional. Sebelum ini penulis tidak begitu tertarik dengan alat-alat dan lagu yang berkaitan dengan muzik tradisional. Penulis juga mengenali nama-nama seperti rebana,gambus,gendang,gong,kompang dan seruling tetapi berlaku kekeliruan apabila melihat alat-alat tersebut secara langsung. Pada zaman moden sekarang, anak-anak muda biasa didedahkan dengan muzik tradisional apabila berada di dalam majlis rasmi dan majlis perkahwinan. Berbanding dengan masyarakat dahulu yang menggunakan alat muzik dalam kehidupan sehari-hari untuk menghiburkan hati dan merapatkan silatulrahim antara satu dengan yang lain.

Sebelum ini penulis hanya mendengar muzik tetapi tidak pernah menghayati alunan dan bunyi yang ada di dalam muzik yang dimainkan. Bagi meningkatkan tahap pemahaman terhadap muzik tradisional penulis berharap kuliah seterusnya dapt mendedahkan setiap bunyi yang terkandung dalam setiap muzik yang dialunkan. Contohnya makyong, makyong sangat terkenal di dalam masyarakat Kelantan dan ia merupakan gabungan lakonan, tarian dan muzik. Bagi menghasilkan muzik di dalam permainan makyong gabungan alat-alat tradisional seperti rebab, serunai gendang dan gong. Ia merupakan lambang kebudayaan masyarakat Kelantan, Pattani dan Terengganu. Dari sini penulis dapat mentafsirkan bahawa muzik tradisional merupakan komponen budaya bagi melambangkan cara hidup sesuatu masyarakat. Rajah di bawah menunjukkan salah satu peralatan dalam makyong iaitu rebab. Rebab merupakan peralatan utama dalam makyong. Selepas ini penulis mengharapkan setiap alunan muzik yang dimainkan dapat dihayati dengan teliti dan penulis juga dapat membezakan setiap peralatan yang dimainkan didalam setiap muzik yang dimainkan

Bagi penulis, minat terhadap muzik tradisional mula bertambah apabila mengikuti kursus muzik tradisional. Dalam kuliah dua penulis dan rakan sekuliah telah didedahkan mengenai sejarah muzik tradisional, konsep, budaya yang terdapat dalam muzik tradisional, cara menghayati muzik tersebut. Setelah mempelajari subjek ini penulis dapat membezakan antara muzik dan bunyi. Mengikut kuliah yang diikuti oleh penulis, bunyi apabila disusun ia akan menghasilkan alunan muzik. Contohnya bunyi katak, cengkerik, air terjun dan angin disusun akan menghasilkan satu muzik yang unik dan sedap untuk didengar. Hasil daripada pendedahan mengenai sejarah kedatangan orang luar ke Tanah Melayu, penulis dapat melihat berlaku penyerapan pelbagai budaya ke Negara kita.

Pendedahan yang lebih terbuka seperti turun ke lapangan perlu dilakukan setiap pelajar bagi melihat sendiri estetika muzik tradisional yang terdapat di Malaysia. Dengan cara ini pemahaman terhadap muzik tradisional dapat diperjelaskan dengan baik dan pelajar dapat mendekatkan diri terhadap bidang ini. Contohnya lawatan ke Akademik Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) yang mempunyai kepakaran dalam bidang kesenian. Pelajar juga harus didedahkan dengan bengkel-bengkel yang berkaitan dengan muzik tradisional dan melalui pembacaan di internet agar ilmu mengenai kesenian muzik dapat ditingkatkan.




0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kump. A

Blog Pelajar Kump. B

Blog Pelajar Kump. C

SMP 2252 DALILA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template