Saturday, August 7, 2010

MINGGU 4 - JURNAL REFLEKSI


Sebelum mengikuti kuliah minggu ke empat, sedikit sebanyak penulis telah mengenali apa itu wayang kulit. Wayang kulit merupakan permainan yang cukup terkenal di negeri Kelantan dan kerapkali dimainkan pada majlis rasmi dan majlis persendirian atau peribadi. Dalam permainan wayang kulit tidak lengkap jika tidak melibatkan alat muzik, tok dalang, patung dan pentas (layar putih). Bahasa yang digunapakai di dalam wayang kulit negeri Kelantan adalah bahasa Kelantan dan mempunyai kisah-kisah tersendiri. Sebelum watak yang dibawa oleh tok dalang keluar, muzik pembukaan akan dimainkan oleh pemuzik-pemuzik yang berada di belakang tabir. Dalang merupakan fungsi yang sangat penting dalam menghidupkan suasana permainan wayang kulit.

Penulis mendapati wayang kulit merupakan satu muzik tradisional dan sebagai generasi yang bakal mewarisi seni Negara, penulis ingin mengenali wayang kulit dengan lebih mendalam. Penulis tertarik dengan cari pembawakan watak yang dibawa oleh tok dalang dan ingin memahami cara menguruskan patung dengan cekap. Penulis juga ingin mengetahui alat-alat muzik yang terlibat dengan wayang kulit dan bagaimana cara menguruskan alat muzik tersebut. Watak yang dibawa oleh cerita yang dimainkan juga mempunyai maksud-maksud tertentu dan perlu dihayati dengan lebih mendalam. Penulis juga mempunyai mengetahui makna ukiran pada patung yang mengambarkan watak baik atau jahat dalam sesuatu cerita.

Namun setelah melalui kuliah ke empat, setiap persoalan yang timbul telah terjawab. Di dalam kuliah ini penulis telah didedahkan dengan asal usul wayang kulit yang mana di dalam Malaysia terdapat empat jenis wayang kulit iaitu wayang kulit Jawa, wayang kulit gedek, wayang kulit Kelantan dan wayang kulit melayu. Setiap wayang kulit tersebut mempunyai ciri-ciri yang berlainan seperti patung dan bahasa sebagai contoh hanya wayang kulit gedek yang patungnya diukir menghadap ke hadapan berlainan dengan patung wayang kulit yang lain. Manakala dilihat dari segi persamaan adalah jalan cerita yang berteras kepada kisah epik Ramayana dan Mahabrata, cuma nama watak di tukar mengikut jenis wayang kulit dan bahasa yang digunakan dalam wayang kulit tersebut.

Bagi menambahkan pengetahuan dan minat penulis terhadap wayang kulit ini, ia perlu dipersembahkan secara langsung di hapadan pelajar agar pelajar lebih mengenali muzik wayang kulit dengan lebih dekat dan secara tidak langsung minat terhadap permainan ini akan timbul. Bagi pendekatan yang lain adalah dengan menggunakan sumber rujukan seperti internet dan buku yang berkisahkan wayang kulit.



0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kump. A

Blog Pelajar Kump. B

Blog Pelajar Kump. C

SMP 2252 DALILA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template